Pengar är inte allt Pressmeddelande 19 augusti 2008

Det finns uppenbara problem för den framtida rekryteringen av ekonomer till kommuner, landsting och regioner. Det visar en färsk undersökning från Fackförbundet SKTF.

Fackförbundet SKTF genomförde under juni och juli 2008 en undersökning där närmare 700 av förbundets medlemmar inom ekonomiområdet svarade på enkätfrågor om deras syn på sin arbetgivare. Enkätsvaren pekar på flera områden där arbetsgivarna behöver förbättra sig för att i framtiden kunna vara med och konkurrera om de bästa medarbetarna.

Det visar sig nämligen att ekonomer, inom kommuner, landsting och regioner, inte bara tjänar mindre än sina kollegor inom den privata sektorn. Bara 2 av 10 svarande förknippar sin nuvarande arbetsgivare med en "bra personalpolitik". Knappt hälften anser att de har "intressanta arbetsuppgifter" och bara 1 av 5 associerar "personlig utveckling" med sin nuvarande arbetsgivare.

Men det finns även positiva resultat i undersökningen.

* 8 av 10 förknippar sitt nuvarande arbete med "bra arbetskamrater".
* 6 av 10 förknippar sitt nuvarande arbete med "flexibel arbetstid".

– Rapporten pekar på flera förbättringsområden för arbetsgivarna. Om kommunerna, landstingen och regionerna ska uppfattas som attraktiva arbetsgivare och lyckas attrahera framtidens ekonomer är det nödvändigt att ta tag i de här frågorna. Och där är vi inom SKTF beredda på att vara med som ett aktivt bollplank, säger SKTFs förbundsordförande Eva Normark.

För mer information kontakta Peter Andersson, projektledare på SKTF på tel 070 473 99 01.