Pressad arbetssituation riskerar rättssäkerheten för de äldre

Arbetsbelastningen för biståndshandläggarna inom äldreomsorgen riskerar att bli ett problem för landets kommuner. Nya siffror från Socialstyrelsen visar att varje handläggare i genomsnitt har ansvar för 134 äldre, men i många kommuner handlar det om betydligt fler ärenden.

- Vision får många signaler från våra medlemmar som är biståndshandläggare om att arbetssituationen på många håll är ohållbar. Det är erfarna och professionella medarbetare som vittnar om att de inte hinner med till exempel journalföring och att de inte är säkra på att de kan göra arbetet på det sätt som är bäst för de äldre, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

I en ny undersökning som Vision Göteborg har gjort bekräftas bilden. I Göteborg ansvarar biståndshandläggarna för i genomsnitt 141 äldre. 44 procent uppgav i undersökningen att de ligger efter med journalföringen till följd av arbetsbelastningen och många tycker inte att de klarar att sköta sitt arbete helt rättssäkert. Undersökningen visar också att arbetssituationen leder till huvudvärk och sömnstörningar och 62 procent av de svarande uppger att de funderar på att byta jobb.

- Det här är självklart oroväckande. Dessvärre finns det anledning att tro att situationen är densamma i flera av landets kommuner och vi ser att det finns risk för att äldreomsorgen kan få samma problem med hög personalomsättning som redan drabbat andra delar av socialtjänsten. Kommunerna måste därför ta frågan på allvar och lyssna på medarbetarna. Biståndhandläggarna måste få arbetsvillkor som är rimliga, säger Veronica Karlsson.

Bilaga 1 och 2: Socialstyrelsens statistik över antalet ärenden för biståndshandläggarna i Sveriges kommuner.

Biståndshandläggare lista 1

biståndshandläggare lista 2

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 - 746 21 24

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Marcus Gustavsson, ordförande Vision Göteborg, tfn 0767 – 69 00 82

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.