Rätt använd kompetens löser läkares tidsbrist

I dag presenterar Myndigheten för vårdanalys en ny rapport om hur läkares tid och kompetens kan användas mer effektivt. En undersökning som Vision har gjort visar att en mycket stor del av läkarnas arbetsuppgifter skulle kunna utföras av de medicinska sekreterarna.

Bland Visions medlemmar finns ungefär 12000 medicinska sekreterare. När de nyligen tillfrågades, svarade hela 60 procent att det finns administrativa arbetsuppgifter inom vården som skulle kunna utföras av medicinska sekreterare, istället för som i dag av annan vårdpersonal däribland läkare.

- Det handlar om att använda kompetensen rätt. Medicinska sekreterare är vårdadministratörer med gedigen kunskap, erfarenhet och utbildning. Om man låter proffsen på administration, de medicinska sekreterarna, sköta administrationen så kan läkare och sjuksköterskor ägna sig åt det som de är utbildade för - vård av patienterna, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Närmare hälften av de medicinska sekreterarna i Visions undersökning svarade också att det finns andra yrkeskategorier, däribland läkare, som utför arbetsuppgifter som den medicinska sekreteraren normalt skulle ha utfört.

- Det här är ett enormt samhällsekonomiskt resursslöseri som också drabbar patienterna i form av längre vårdköer och mindre tid med läkarna och sjuksköterskor. De medicinska sekreterarna har en nyckelroll när det gäller att säkerställa en framtida patientsäker sjukvård, säger Annika Strandhäll.

Nyligen utsåg regeringen Göran Stiernstedt till nationell samordnare för att se över administrationen inom vården. Uppdraget är att göra en analys av hur hälso-och sjukvårdens resurser används och hur personalen ges bäst förutsättningar för att använda sin tid, kunskap, kompetens och engagemang.

- Vision har länge påtalat problemet med att kompetens inte används rätt inom vården. Vi välkomnar därför en analys som tar sikte på vem som ska göra vad i sjuk- och hälsovården och som tydliggör de medicinska sekreterarnas viktiga roll för en vård av hög kvalitet, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare upplysningar:

Annelie Hagberg, välfärdspolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 216 73 95

För ytterligare kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 280 85 61

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.