S-förslag om jämställdhet missar målet

I dag presenterade Socialdemokraterna sitt handlingsprogram för arbetsmarknad, utbildning och välfärd. Överst på listan står årliga lönekartläggningar. Det är ett välkommet förslag, men det räcker inte för att undanröja det största hindret för jämställda löner, anser Vision.

- För att uppnå jämställda löner måste vi komma åt de strukturella löneskillnaderna. Dessa är ett omfattande problem och det behövs ännu kraftigare åtgärder för att komma åt dem, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision och ledamot i regeringens delegation för jämställdhet i arbetslivet, JA-delegationen.

Vision har i flera undersökningar visat på de ojämställda villkoren i arbetslivet – de strukturella löneskillnaderna. Det innebär att lönerna och villkoren i välfärden, som domineras av kvinnor, är sämre än i branscher och sektorer som domineras av män. Dessa löneskillnader drabbar alltså alla i välfärden, både kvinnor och män.

- Ta till exempel en ekonom som arbetar inom en kvinnodominerad sektor som en kommun eller ett landsting. Den här ekonomen tjänar tusentals kronor mindre i månaden än en ekonom i ett mansdominerat privat företag, säger Annika Strandhäll.

- Att återinföra årliga lönekartläggningar är ett viktigt steg på vägen, då upptäcks osakliga löneskillnader inom arbetsplatsen som kan åtgärdas. Men, för att systemet ska vara effektivt måste man också jämföra löner för likvärdiga yrken mellan olika sektorer och branscher, säger Annika Strandhäll.

Socialdemokraternas handlingsprogram omfattar också punkter som handlar om att skapa jämställda arbetsplatser och göra föräldraskapet jämställt.

- Det är välkomna förslag. Vi behöver en jämställd arbetsmarknad och vi vet att jämställdheten ofta börjar i hemmet, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 280 85 61

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.