Satsningar på ledarskap ger bättre kvalitet i äldreomsorgen

Äldre personer som får hemtjänst möter i genomsnitt ett nytt ansikte varje dag. Det visar Socialstyrelsens Öppna jämförelser som presenteras i dag. Ett sätt att förbättra kvaliteten och kontinuiteten för de äldre är att satsa på äldreomsorgens chefer. Det anser Vision.

Socialstyrelsens Öppna jämförelser för äldreomsorgen visar att äldre som har hemtjänst möter i genomsnitt 15 olika personer i sitt hem under två veckor.

- Siffrorna innebär att äldre möter ett nytt ansikte varje dag i sina hem. Det påverkat naturligtvis tryggheten och hur man upplever kvaliteten på omsorgen, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Vision ser att orsaken till den låga kontiniteten ofta är att chefer har alltför många direkt underställda, i snitt 50 medarbetare. Många leder också personalgrupper i verksamheter med en stor geografisk spridning.

- Vi vet att medarbetare som känner att de blir bekräftade och får feedback av sin chef både presterar och trivs bättre än medarbetare som finns i organisationer där man tenderar att bli osynlig. För att klara det behöver chefen tid att leda, säger Veronica Karlsson.

Vision ser också att chefernas arbete till stor del är ”akutstyrt”. Det innebär att fokus ligger på att lösa akuta problem istället för att jobba långsiktigt och skapa stabila personalgrupper.

Vision ser fyra områden där det är angeläget att insatser görs omgående. Äldreomsorgens chefer behöver:

• Ett rimligt antal underställa. Riktmärket bör ligga kring 25 medarbetare för varje chef
  • Ett hanterbart antal verksamheter med en rimlig geografisk spridning

• Ökad service från expertfunktioner som fastighetsförvaltning, ekonomi, HR och administration

• Professionellt stöd som extern handledning och tid till kompetensutveckling

Öppna jämförelser redovisas kommunvis på Socialstyrelsens hemsida http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-1-4

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 170 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.