Sex av tio vill ge mer pengar till kommunerna

Finanskrisen har inneburit ett nära nog tvärstopp i svensk ekonomi. Även många kommuner och landsting har ekonomiska svårigheter. Det finns olika uppfattningar om hur regeringen ska agera. Novus Opinion har på uppdrag av fackförbundet SKTF ställt frågor till allmänheten hur de ser på ekonomin. 1 000 personer har svarat.

55 procent anser att regeringen måste satsa betydligt mer än man hittills gjort på att stimulera den svenska ekonomin medan 23 procent anser att regeringen bör vara återhållsam med ytterligare satsningar och istället spara för att ha möjlighet att agera senare.

58 procent anser att regeringen ska ge mer pengar till kommunerna, eftersom många oroar sig för att kommunerna kommer att få ekonomiska problem under nästa år. 23 procent anser att kommunerna bör spara.

Vilka områden anser då de tillfrågade att det finns störst behov av nya satsningar i sin kommun? Högsta svaren får mer resurser till äldreomsorgen, till skolan och till byggandet av hyres- och studentlägenheter.

Fackförbundet SKTF delar allmänhetens uppfattning att det nu krävs en satsning på offentlig verksamhet och föreslår därför ett Kommunpaket som en uppföljning på regeringens tidigare lanserade krisprogram.

- Nu måste vi använda de resurser vi samlat under de mycket gynnsamma ekonomiska år som varit för att komma ur den här lågkonjunkturen så bra som möjligt. Det gör vi bland annat genom att se till att kommuner och landsting inte behöver säga upp personal och därmed fördjupa lågkonjunkturen utan tvärtom kunna dämpa effekten av konjunkturnedgången, säger Eva Nordmark, förbundsordförande i SKTF.

- Vi vill se ett Kommunpaket som innehåller uppräkning av statsbidraget så att kommuner och landsting kan kvalitetssäkra och utveckla personalintensiv verksamhet. Men vi vill också se en satsning på sektorn så att man i detta läge kan påbörja genomförandet av generationsskiftet. En satsning på akademiker och unga som är de som har det svårast i en lågkonjunktur vore välkommen, fortsätter Eva Nordmark.

- Nu skulle också kommuner och landsting, liksom övriga stora sektorer på arbetsmarknaden, behöva ett omställningsavtal. Rörligheten på arbetsmarknaden är viktig, ett omställningsavtal skulle gynna detta liksom satsningar på ökat antal platser i vuxenutbildning och kvalificerad yrkesutbildning, utbildningsvikariat och möjlighet till tjänstledighet för att pröva nytt arbete, säger Eva Nordmark.

- Att restaurera a-kassan är också nödvändigt. Det är mycket oroväckande att så många nu gått ur a-kassan. Vi vill se ett slopat inträdesvillkor, sänkt avgift och ett förenklat avgiftssystem samt generösare villkor för att fler ska gå med i a-kassan igen, säger Eva Nordmark.

Vill du läsa mer om SKTF:s förslag till Kommunprogram? Gå då in på www.sktf.se.