SKTF: Många bra satsningar i regeringens budget

I regeringens budget för 2008 finns en hel del förslag som är värda att kommentera utifrån fackliga perspektiv. SKTF gläds åt att arbetsmarknaden växer och att arbetslösheten sjunker. Det är bra att regeringen vill satsa mer på rehabilitering och företagshälsovård. SKTF applåderar också att offentliga sektorn öppnas för nystartsjobben. SKTF håller i grunden med om att a-kassan ska vara en ren omställningsförsäkring. Det är också bra att regeringen återigen säger sig vilja slå vakt om kollektivavtalen. Sveriges ekonomi är starkare än på länge och det är bra, som Anders Borg framhållit, att Sverige har lägre räntor och en starkare valuta än jämförbara länder.

Det finns dock flera stora frågetecken kring budgeten när det gäller arbetsmarknaden. Regeringen vill införa ett tak för sjukersättningen till maximalt 75 procent efter ett år. Eventuella kompletterande avtalsförsäkringar får inte leda till att ersättning överstiger 75 procent av sjukpenninggrundande inkomst, SGI. Frågetecknet gäller den fria förhandlings- och avtalsrätten. Om medlemmar i en fackförening går samman och vill teckna en tilläggsförsäkring vid sjukdom och få en högre ersättning, så har man inte längre rätt till det om man ska gå efter vad Anders Borg sagt. I så fall trampar man på en principfråga, nämligen rätten att teckna avtal. Det strider inte bara mot den svenska traditionen utan också mot internationella konventioner. Dessutom har medlemmar avstått från lönemedel för att kunna teckna kollektivavtal kring högre sjukförsäkring, medel som genom samordningen dras in. Det blir logiskt svårförståeligt att man säger sig vilja värna kollektivavtalen samtidigt som man i handling inskränker rätten att teckna dem.

Ett annat frågetecken gäller beslutet att kraftigt minska tiden som man kan deltidsstämpla. Problemet med det är att kommunpolitikerna borde ligga i fas med regeringens politik och erbjuda samtliga deltidsanställda heltidstjänster, så att deltidsstämplingen minskar eller försvinner. Avsikten med regeringens förslag är ju att öka incitamentet till heltid för de deltidsanställda. Men då måste också den möjligheten finnas ute i kommunerna. Men det gör den inte idag. Deltidsförslaget drabbar främst kvinnor, som redan idag har en svår ekonomisk situation.

- Regeringen borde omedelbart förklara för kommunpolitikerna hur viktigt det är att nu erbjuda heltidstjänster över lag. Gör man inte det blir den nedskurna möjligheten till deltidsstämpling inte trovärdig, säger Eva Nordmark.

För mer information kontakta Eva Nordmark på tel 070-624 13 11