SKTF: Nackas äldreenhet fick Mänskliga Rättighetspriset

Pressmeddelande 27 september 2010

Fackförbundet SKTF har i år beslutat inrätta ett Mänskliga Rättigheters-pris, det så kallade MR- priset. På SKTFs pågående förbundsmöte har idag priset utdelats till Enheten för äldre i Nacka Kommun, som med ett dussintal medarbetare var på plats och fick stående applåder av förbundsmötets deltagare.

Motiveringen lyder: "För att enheten målmedvetet arbetat med att rekrytera medarbetare med blandad bakgrund och därigenom utvecklat en väl fungerande arbetsplats med respekten för mänskliga rättigheter som en naturlig del av verksamheten".

Åsa Bratt är chef för Enheten för äldre, som kommenterar priset så här:

- Vi blev naturligtvis oerhört glada när vi fick veta att vi skulle få priset! Samtidigt överraskade! Det var jättehärligt att stå på scenen och få ta emot priset inför SKTFs ombud! Vår arbetsgivare Nacka Kommun har haft en vision om öppenhet och mångfald i flera år, som alla enheter arbetar efter. I det arbetet ingår bland annat att rekrytera medarbetare från olika länder och kulturer, vilket är ett långsiktigt arbete.

- Vi lever i ett samhälle där alla kategorier av människor finns och de återfinns också som kunder på vår enhet för äldre. Har man en flexibelt sammansatt personalgrupp och agerar flexibelt så är det lättare att hjälpa alla!

För mer information, kontakta Åsa Bratt på tel 070 431 89 00, eller Olof Ambjörn, internationell sekreterare på SKTF på tel 070-329 71 75.

SKTF är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. SKTF kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. SKTF ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37 Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48