SKTF och CUF: Dags för Göteborg att bli en Fair Trade City

Konsumentnämnden i Göteborg har föreslagit en utredning om att Göteborgs stad ska bli en Fair Trade City. Förslaget bordlades i kommunstyrelsen i Göteborg för snart två år sedan. Det blev ingen utredning och politikerna funderar på frågan.

Fair Trade-conceptet innebär att kommunen deklarerar sitt stöd och engagemang för en rättvis handel och själv bidrar till förbättrade villkor i fattigare delar av världen som kommunen handlar med.

– Fackförbundet SKTF är Sveriges första Fair Trade Union och har just antagit en ny upphandlingsguide, som jag kommer att presentera på pressträffen. Men vi vill också passa på att uppmana Göteborgs Stad att skynda på beslutet om Fair Trade City, säger Eva Nordmark, ordförande i Fackförbundet SKTF.

– CUF Göteborg vill driva på för en bättre miljö och frihandel inom ekologiska och sociala ramar. Det är vad Fair Trade handlar om. Det är hög tid att Göteborgs kommunstyrelse samlar ihop sig och som offentlig myndighet beslutar sig för att gå före som ett gott exempel för andra verksamheter i Göteborg, säger Karin Fälldin, ordförande i CUF Göteborg.

På pressträffen medverkar även Annika Strandhäll, ordförande i SKTFs göteborgsavdelning, samt Rickard Nordin, ledamot av distriktsstyrelsen i CUF Göteborg.

Tid: Onsdag 29 augusti kl. 12.30.

Plats: Arkens konferenscenter, Oljevägen, Arendal. Lokal ”Falken”.

För mer information, kontakta Peter Bloch, presschef SKTF, tfn 070- 255 13 37, Maria Martinsson, pressekreterare, tfn 070- 655 50 48 eller Karin Fälldin, CUF, tfn 0735-02 17 97.