SKTF utmanar normen på nätet

Pressmeddelande 2010-04-22

Fackförbundet SKTF lanserar en ny nätutbildning, Öppna upp – om homo, hetero eller trans på jobbet, där användarna uppmanas att testa sina fördomar kring könsidentitet och sexuell läggning. Utbildningen vänder sig, inte bara till SKTFs medlemmar utan, till varenda en som är intresserade av ett öppet arbetsliv där alla får plats.

- SKTF arbetar för allas lika värde och vi vill se ett arbetsliv där alla har samma förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb och utvecklas på arbetsplatsen, säger SKTFs förbundsordförande Eva Nordmark.

Utbildningen är öppen för alla och den nås enkelt genom SKTFs webbsida. Tillsammans med en virtuell coach och en diskussionsgrupp ställs användaren inför frågor som syftar till att tydliggöra egna fördomar, väcka tankar kring vad som är norm respektive avvikande i samhället och vad varje individ kan göra för att vidga sitt eget synsätt.

- Vi hoppas att den sprids brett och framför allt att den når även de som inte är så bekanta med HBT-frågor idag, säger Carola Löfstrand, ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor.

Utbildningen bygger på ett antal värderingsfrågor. Det kan handla om: jargongen på jobbet. Är det okej att säga bög, flata eller transa? Eller, är du en del av heteronormen? Är det verkligen Adam och Eva som är grejen eller funkar det lika bra med Adam och Bertil? Och öppenhet på jobbet? Vad handlar det om och vad betyder det för dig?

- Att arbeta med värderingsfrågor på jobbet är viktigt och det öppnar även upp för ett arbetsklimat som präglas av respekt för varandras olikheter. Något som med stor sannolikhet även bidrar till att skapa trivsel på jobbet, säger Carola Löfstrand.

Som komplement till utbildningen finns olika checklistor för öppnare arbetsklimat. Checklistorna är till för att användas av chefer inom välfärdssektorn och SKTFs förtroendevalda. Utbildningsmaterialet baseras till viss del på material från Fritt fram – för en god arbetsmiljö.

Länk till utbildningen: www.sktf.se/hbt

För mer information kontakta Carola Löfstrand på telefon 070 384 48 44