SKTF väljer ny ordförande

Pressmeddelande fredag 10 juni

Välkommen tilll SKTFs extra förbundsmöte tisdagen den 14 juni kl 10 – 17 på Arlanda Flygplats!

Med anledning av att SKTFs tidigare ordförande Eva Nordmark nyligen valdes till ordförande för TCO, så samlas på tisdag cirka 200 ombud till ett extra förbundsmöte för att välja ny förbundsordförande i SKTF. Förbundsmötet kommer att hållas på Arlanda Conference & Business Center, Sky City, mellan terminalerna 4 och 5 på Arlanda.
Frågor som kommer att behandlas vid det extra förbundsmötet är val av förbundsordförande samt fyllnadsval. Förbundsmötet öppnas kl 10 och första punkt är val av ny ordförande. Ett enigt valutskott föreslår Annika Strandhäll, som är 36 år, småbarnsförälder, född och bosatt i Göteborg. Hon har suttit i SKTFs förbundsstyrelse sedan 2008, då hon valdes till andre vice ordförande. 1999 blev hon aktiv i avdelningsstyrelsen i Göteborg och har arbetat fackligt sedan dess. 2005 valdes hon till avdelningsordförande. Annika Strandhäll har sin anställning i Göteborgs stad sedan 1996 och har huvudsakligen arbetat med arbetsmarknadsfrågor. - Vår bedömning är att Annika Strandhäll är en person som på ett bra sätt kan fortsätta leda förändringsarbetet i SKTF, även efter 2012, säger Lena Mellbladh, ordförande i SKTFs centrala valutskott. Efter valet av förbundsordförande följer val av andre vice ordförande. Förste vice ordförande Ove Jansson kvarstår i den funktionen. Valutskottet föreslår att Veronica Karlsson väljs som andre vice ordförande.
Veronica Karlsson sitter i förbundsstyrelsen sedan 2008 och arbetar som socialsekreterare i Norrköpings kommun. Veronica är 30 år. Det ska också genomföras ett fyllnadsval till en ordinarie plats i förbundsstyrelsen och valutskottet föreslår Mikael Stillman, Pactaklubben vid Folktandvården i Västmanland, en av Sveriges fåtaliga manliga tandsköterskor, som ny ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen.
Förutom valutskottets förslag finns flera nominerade till förbundsordförande, andre vice ordförande och ordinarie ledamot.
Nästa ordinarie förbundsmöte är i oktober 2012, då nya val ska hållas. Det innebär att valen på tisdag avser en period om cirka 16 månader.
Journalister som vill följa valen bör vara på plats mellan kl 10 och 12. För mer information, kontakta pressansvariga, se nedan.