SKTFs inkomstförsäkring skyddar mot lägre a-kasseersättning

SKTFs inkomstförsäkring skyddar mot lägre a-kasseersättning

SKTF har en av marknadens bästa inkomstförsäkringar som i och med regeringens förslag kommer att omfatta fler medlemmar. På en otrygg arbetsmarknad och försämrad trygghet i a-kassa och sjukförsäkring blir det fackliga medlemskapet viktigare.

- I SKTF har vi rustat oss för att ta emot ännu fler medlemmar. Vi vill tydligt visa vilken nytta och trygghet vi kan leverera till våra medlemmar, säger SKTFs ordförande Eva Nordmark.

SKTF är kritiska till regeringens planer till försämringar i a-kassan och agerar starkt tillsammans med TCO för att förändra förslaget, bland annat på en hearing som regeringen har på måndag den 23 oktober. Eva Nordmark är övertygad om att otrygghet inte leder till den ökade rörligheten på arbetsmarknaden som regeringen talar om.

- SKTFs inkomstförsäkring har vi haft sedan länge just för att ge medlemmar ökad trygghet vid tillfällig arbetslöshet. Men det är inte bara inkomstförsäkringen som är viktig, även tryggheten på arbetsplatsen genom facklig rådgivning, juridiskt stöd och SKTFs unika utbildningserbjudande får man med medlemskapet idag, säger Eva Nordmark.

SKTFs inkomstförsäkring ingår i medlemskapet för medlemmar med en inkomst över 20 075 kronor per månad idag. Den täcker upp till 80 procent av bruttolönen under de första 120 dagarna*. Om a-kassetaket sänks, vilket finns med i regeringens förslag, kommer SKTFs inkomstförsäkring att gälla för medlemmar med inkomst över 18 700 kronor per månad. -Vi har även andra bra försäkringar. Eftersom vi har många medlemmar ger det oss ett bra utgångsläge när SKTF förhandlar med försäkringsbolagen om premier och villkor, säger Eva Nordmark.
- När det gäller tryggheten på arbetsplatsen känner vi oss mycket starka. Det handlar om att ha nära till facket och det har man som medlem i SKTF genom ombud på arbetsplatserna och SKTF Direkt som ger rådgivning till medlemmar via telefon och mail. Vill man själv ta reda på vilka regler som gäller eller vässa sig i att påverka sin lön kan man använda vår medlemsutbildning, säger Eva Nordmark.

* Upp till 60.000 kronor per månad. Försäkringen gäller upp till 60 års ålder. Man har också möjlighet att själv bygga på med ytterligare trygghet genom en tilläggsförsäkring.