Snabbast integration i SKTF i Region Skåne

Från att ha utgjort cirka 5,3 procent år 1998 är de år 2007 uppe i 6,2 procent. Glappet mellan antalet utlandsfödda medlemmar och antalet utlandsfödda förtroendevalda minskar från 2,8 procentenheter till 1,9 procentenheter för SKTF i riket. Snabbast förbättring inom SKTF har skett i Region Skåne. År 2002 var knappt 10 procent av medlemmarna i Skåne utlandsfödda och drygt 10 procent år 2007. År 2002 var antalet utlandsfödda förtroendevalda 5,1 procent, en siffra som ökat till 7,6 procent år 2007. Det framgår av en färsk rapport från SKTF.

De förtroendevalda är inte fullt representativa än men den etniska integrationen av utlandsfödda i SKTFs förtroendemannaorganisation i Skåne har gått snabbare än i riket som helhet. Hur kommer det sig?

- Det är viktigt att vi har fler förtroendevalda av annan etnisk bakgrund här i Malmö, en stad med många utlandsfödda. Det är en trovärdighetsfråga att vi speglar medlemssammansättningen. Vi ska se till att lagarna på diskrimineringsområdet följs. Vi måste ha rent hus på hemmaplan och vi har en del kvar att göra, även om det blivit bättre.
- Vi ordnar kurser för alla förtroendevalda i integrations- och mångfaldsfrågor. Vi har ett nationellt mångfaldsråd i SKTF som är pådrivande. - Det är lättare att prata fackliga frågor med en utlandsfödd förtroendevald om man själv är utlandsfödd, förstår problematiken och kanske pratar samma språk. Men vi har en bit kvar så vi är inte helt nöjda än, Annica Skoglund, ledamot av SKTFs förbundsstyrelse och anställd i Svalövs kommun.

Gör man en jämförelse mellan kommunpolitikens representativitet när det gäller etnicitet så ser man att SKTF, och kanske också fackföreningsrörelsen som helhet, har en bättre etnisk integration än kommunpolitiken. Det gäller riket som helhet.

Vid en snabb granskning av några enskilda kommuner i Skåne så framgår det att Malmö Stad har en förhållandevis god representation i kommunfullmäktige av utlandsfödda. Sämre är det i Trelleborg och Landskrona, två kommuner med många utlandsfödda. I mindre kommuner som exempelvis Ystad och Sjöbo har man färre utlandsfödda. Situationen i Skånes kommuner varierar alltså. Precis som i SKTF finns det ett arbete kvar att göra.

För mer information, kontakta Annica Skoglund på tel 0709 – 47 50 32 Läs hela rapporten på www.sktf.se.
Peter Bloch, presschef SKTF, 070 255 13 37, peter.bloch@sktf.se