• Vision/

Socialchefsrapport 2015: ”Akut personalläge ger brister i rättssäkerheten”

Fler än åtta av tio kommuner har svårt att rekrytera socialsekreterare. Det visar Visions Socialchefsrapport 2015. Läget har förvärrats kraftigt jämfört med tidigare år och enligt socialcheferna leder den tuffa situationen till brister i rättssäkerheten. Kommunerna måste nu avsätta resurser för att säkra personalförsörjningen.

I Visions Socialchefsrapport 2015 berättar socialcheferna i landets kommuner och stadsdelar om sin oro för personalförsörjningen. Det gäller i synnerhet socialtjänsten, men även andra delar av det sociala arbetet. Bland annat framgår att:

• Nio av tio socialchefer anser att det är svårt eller mycket svårt att rekrytera socialsekreterare för arbetet med barn och unga. Förra året var siffran sex av tio.

• 83 procent av socialcheferna anser att socialsekreterare generellt är svårt att rekrytera. Förra året var siffran 45 procent.

• Sju av tio socialchefer anser att det är svårt att rekrytera chefer inom socialt arbete. Förra året var det knappt sex av tio.

- Enligt socialcheferna leder situationen till att kontinuitet och rättssäkerhet blir lidande och man hinner inte med barnperspektiv och uppföljning. Läget är alarmerande och såväl kommunerna som staten måste nu ta sitt ansvar för framtidens socialtjänst, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

För kommunernas del handlar det bland annat om att omedelbart avsätta pengar för att säkra personalförsörjningen och garantera grundbemanningen inom socialt arbete.

- Resultaten i rapporten understryker att kommunerna inte har konkurrenskraftiga löner för att möta utmaningarna. Det handlar om strukturella löneskillnader som får ohållbara konsekvenser för möjligheten att bedriva ett gott välfärdsarbete, säger Veronica Magnusson.

Vision har tidigare krävt att regeringen ska tillsätta en socialtjänstkommission som ser över hela socialtjänsten. Vision vill också se ett nationellt mått på antal ärenden per handläggare.

I rapporten nämner socialcheferna flera åtgärder som skulle förbättra situationen. Bland annat bättre introduktion vid nyanställningar, rimlig arbetsbelastning, tid för chefer att bedriva ledarskap och en lönesättning där bra prestationer belönas.

- Visions Socialchefsrapport 2015 visar att de flesta socialchefer trivs med sitt yrkesval, de vill göra skillnad. Samtidigt visar den att det är hög tid att det sociala arbetet får rätt förutsättningar för att fungera. Det här är inte minst aktuellt i den situation som vi just nu befinner oss i, med många människor på flykt. De behöver – och ska få – socialtjänstens stöd, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 176 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.