• Vision/

Socialchefsrapport 2016: Svårt klara personalförsörjningen i socialtjänsten

Sveriges kommuner får allt svårare att rekrytera medarbetare till socialtjänsten. Det visar Visions Socialchefsrapport 2016. Värst är läget inom den sociala barn- och ungdomsvården, där nästan samtliga socialchefer nu uppger att de har svårt att klara personalförsörjningen.

Visions årliga undersökning bland landets socialchefer visar att det är ett fortsatt tufft personalläge i socialtjänsten. Framför allt är det erfarna medarbetare som saknas, men till skillnad mot tidigare år är det numera även svårt att rekrytera nyutexaminerade socialsekreterare.

-  Flera socialchefer beskriver en krissituation och vi kan se att personalbristen får allvarliga konsekvenser. Den leder bland annat till ökade kostnader när medarbetare måste hyras in, men också minskad rättssäkerhet, uteblivet barnperspektiv och bristande kontinuitet för medborgare som behöver socialtjänstens stöd, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Över hälften (51 procent) av socialcheferna anser att det är svårt att rekrytera såväl chefer som biståndshandläggare och socialsekreterare inom samtliga socialtjänstens verksamheter. Svårast är det inom den sociala barn- och ungdomsvården. Här uppger 85 procent av socialcheferna att det är svårt att rekrytera chefer och hela 96 procent uppger att det är svårt att rekrytera socialsekreterare.

-  Den viktigaste förklaringen till den turbulenta personalsituationen är det stora glappet mellan krav och resurser i socialtjänsten. Här måste våra politiker i landets socialnämnder ta sitt ansvar och garantera resurser som gör det möjligt att nå de politiska målen för verksamheten. Vi kan inte acceptera att chefer och medarbetare i socialtjänsten överges i en nedåtgående spiral, säger Veronica Magnusson.

I Socialchefsrapport 2016 presenterar Vision åtta åtgärder som bidrar till en stabil personalsituation. Det handlar bland annat om att tillsvidareanställning ska användas som norm inom socialtjänsten vid alla vakanser, att nyanställda ska få en garanterad introduktion och att medarbetarnas expertis ska tillvaratas bättre genom att anställa fler administratörer som avlastar socialsekreterare och chefer.

I rapporten finns också exempel på en kommun som har lyckats vända utvecklingen.

Socialchefsrapport 2016 baseras på en enkät som skickades ut till närmare 400 socialchefer, eller motsvarande förvaltningschefer, i juni 2016. Svarsfrekvensen är 50 procent. Rapporten bifogas nedan.

För ytterligare information och kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Jonas Karlsson, chef- och ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076 – 133 03 31

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 185 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.