• Vision/

Socialtjänsten: Tuff situation för anställda som jobbar med försörjningsstöd

Nio av tio socialsekreterare och biståndsbedömare som jobbar med ekonomiskt bistånd anser att de har en hög eller mycket hög arbetsbelastning. Det visar en rapport från Vision som presenteras i samband med en nationell konferens i Kalmar om försörjningsstöd och socialtjänstens utmaningar.

- Socialsekreterare och biståndsbedömare som arbetar med ekonomiskt bistånd har generellt sett en tung ärendemängd, med svåra beslut som ska fattas. Det är en situation som behöver förändras för att personalen ska orka och vilja arbeta kvar med ekonomiskt bistånd i socialtjänsten, Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Visions rapport ”Stolthet och profession”, visar att medlemmar som jobbar i socialtjänsten trivs på sina jobb, trots att en majoritet anser att arbetsbelastningen är mycket eller ganska hög. Enligt rapporten är situationen tyngst för dem som jobbar med försörjningsstöd, där hela 90 procent av de tillfrågade bedömer arbetsbelastning som hög.

Även när det gäller personalomsättning är det de socialsekreterare som jobbar inom försörjningsstöd som skiljer ut sig. Totalt tror 34 procent att de är kvar på samma tjänst om tre år, medan 25 procent som jobbar med ekonomiskt bistånd tror att de har kvar samma tjänst.

- För att socialsekreterarna ska kunna göra ett professionellt arbete krävs en hanterbar ärendetyngd och ett hanterbart antal ärenden. Vi vet också att en minskad personalomsättning med bättre kontinuitet förbättrar arbetsmiljön, Annika Strandhäll.

Socialsekreterarna själva uppger att en bristande introduktion till nyutexaminerade, den höga arbetsbelastningen och den relativt låga lönen samt statusen på yrket är några av orsakerna till den höga personalomsättningen.

- Socialtjänsten står inför stora utmaningar. Den nationella konferensen i Kalmar är ett viktigt diskussionsforum, och jag hoppas att dagarna kommer leda till många givande diskussioner och samtal men också konkreta förslag på förbättringar, säger Annika Strandhäll.

Nationell Mötesplats Försörjningsstöd arrangeras 16-17 oktober av Fokus, Forskning och kunskapsutveckling socialtjänst Regionförbundet i Kalmar län.

För ytterligare kommentarer kontakta Visions förbundsordförande Annika Strandhäll, tfn 070 280 85 61. För mer information om undersökningen, kontakta Kristina Folkesson, socialpolitiskt ansvarig i Vision, tfn 072 214 95 80.

Bilaga 1: ”Stolthet och profession– Villkor för arbete med försörjningsstöd"

Bilaga 2: "Stolthet och profession"

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.