Socionomstudenter väljer bort socialtjänsten

Många blivande socionomer ser inte socialtjänsten som sitt förstahandsval. Det visar ett examensarbete i socialt arbete av studenterna Susanne Holmström och Anna Segerberg vid Högskolan Ersta Sköndal. Deras uppsats belönas nu med Visions socionomstipendium 2015.

I sin studie har Susanne Holmström och Anna Segerberg undersökt attityderna till socialtjänsten som framtida arbetsgivare hos 147 socionomstudenter vid tre olika lärosäten. Resultatet visar att en majoritet kan tänka sig att arbeta inom socialtjänsten efter avslutad utbildning, men att socialtjänsten sällan ses som ett förstahandsval.

- Uppsatsen är ett värdefullt bidrag i diskussionen kring personalförsörjning inom socialtjänsten. Vi vet sedan tidigare att många kommuner brottas med svårigheter att rekrytera medarbetare inom socialt arbete. Uppsatsen visar att arbetsgivarna, med förhållandevis enkla medel, kan förbättra studenternas vilja att arbeta i framtidens socialtjänst, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

När Vision nyligen släppte Socialchefsrapport 2015, framgick det att socialcheferna i landets kommuner och stadsdelar delar en stor oro för personalförsörjningen inom framför allt socialtjänsten. Bland annat uppger nio av tio socialchefer att det är svårt eller mycket svårt att rekrytera socialsekreterare till arbetet med barn och unga.

Bland de önskemål som studenterna i uppsatsen ”Socialtjänsten – om socionomstudenten själv får välja?” har på sin framtida arbetsgivare och som de tror att socialtjänsten har svårt att leva upp till, finns framför allt god arbetsmiljö, möjlighet att styra arbetstider och hög lön.

- Resultatet av studien visar hur viktigt det är för kommunerna att både förändra situationen inom socialt arbete och bilden av socialtjänsten som arbetsplats. Det handlar bland annat om att det behövs en rimlig arbetsbelastning, bra introduktion för nyanställda, tid för cheferna att leda och att arbetsgivaren tar tillvara medarbetarnas kompetens. Medarbetarna i framtidens socialtjänst vill ha förutsättningar att göra ett professionellt jobb, säger Veronica Magnusson.

Visions socionomstipendium delas ut varje år till den som lyckas fånga juryns uppmärksamhet i ett relevant ämne och som med kvalitet levererar sin poäng. Susanne Holmström och Anna Segerberg får dela på belöningen som är 20 000 kronor.

Läs mer om Visions socionomstipendium här: http://vision.se/Yrken/Socialt-arbete/Socionomstipendium/

För ytterligare kommentarer och mer information, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 176 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.