• Vision/

”Stora arbetsgrupper försvårar förutsättningarna för ledarskapet i äldreomsorgen”

Över hälften av cheferna i äldreomsorgen anser att de har allt för många underställda för att kunna utöva ett bra ledarskap. En tredjedel av de anställda har inte haft ett medarbetarsamtal det senaste året. Det visar två undersökningar om ledarskapets betydelse för kvaliteten i äldreomsorgen som Vision och Kommunal i dag presenterar i en gemensam rapport.

Visions och Kommunals undersökningar är genomförda utifrån såväl chefernas som medarbetarnas perspektiv. Resultaten visar med stor tydlighet att förutsättningarna för att utveckla ett gott ledarskap allt för ofta saknas. 55 procent av cheferna anser att de har allt för många underställda för att kunna utöva ett bra ledarskap. En av fyra chefer inom äldreomsorgen har mer än 44 medarbetare i sin arbetsgrupp. Hela 72 procent har mer än 30 medarbetare. Ofta saknas administrativa stödfunktioner.

- Chefer behöver tid för att kunna möta, stimulera och uppmuntra personalen till delaktighet i att utveckla kvalitén i äldreomsorgen. Den tiden finns inte idag. Antalet anställda per chef behöver bli färre, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, som organiserar chefer och biståndsbedömare.

Kommunals undersökning visar att medarbetarna inte ges de rätta förutsättningarna att bidra till ledarskap och kvalitetsutveckling. Dels upplevs bemanningen som otillräcklig, nästan var tredje anser att den dagligen är för låg. Dels har mer än var femte av medlemmarna tillfälliga anställningar och har dessutom ofta haft det under lång tid. Många anställda jobbar deltid mot sin vilja. Kvalitetsutveckling sker i samspel mellan chef och anställda. Om bemanningen är låg så att personalen bara hinner göra det nödvändigaste har de inte tid att reflektera eller komma med idéer om vad som kan förbättras. Om de har otrygga anställningar känner de inte delaktighet i verksamheten.

- Alltför låg bemanning är dessutom en riskfaktor för de äldres hälsa och för få fast anställda gör att allt för många olika personer är inne i verksamheten. Resultatet blir att brukarna ständigt får möta nya ansikten vilket skapar en otrygghet. Brukarna har rätt att få kontinuitet bland personalen, därför behöver fler bli fast anställda och heltid, säger Annelie Nordström, förbundsordförande i Kommunal, som organiserar undersköterskor och vårdbiträden.

Rapporten ”Ledarskap i äldreomsorgen” bifogas i sin helhet.

För ytterligare kommentarer kontakta Annika Strandhäll, tfn 070- 280 85 61 eller Annelie Nordström, tfn 010-4421730.

För mer information om rapporten ”Ledarskap i äldreomsorgen”, kontakta Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076- 133 03 31 eller Olof Widmark, utredare på Kommunal 070-3809291.