Stora löneskillnader under ett yrkesliv

En ekonom i en kvinnodominerad bransch eller sektor förlorar fyra och en halv miljon kr under ett arbetsliv när det gäller lön och avsatta pensionspengar, jämfört med en ekonom i en mansdominerad bransch eller sektor. Det visar nya siffror som Fackförbundet SKTF idag presenterar.

Vi har gjort ett räkneexempel på vad skillnaden blir efter 20 års arbetad tid. Exemplet visar att efter 20 år går den kommunanställde ekonomen miste om 4,5 miljoner kronor inklusive pension från 65 till 80 års ålder. Beräkningar för en personalchef som arbetar i kommun eller landsting visar att han eller hon går miste om sammanlagt 3,8 miljoner. För en kommun – eller landstingsanställd IT-tekniker handlar det om drygt 2 miljoner under 20 år.

Dessa löneskillnader, som är strukturella, handlar om att kvinnor och män jobbar i skilda sektorer, inom olika yrkesgrupper och på olika positioner. Det ger skilda förutsättningar och framförallt skilda lönenivåer. I exempelvis kommuner och landsting - där det jobbar flest kvinnor - tjänar alla, inklusive männen, mindre än i privat sektor där det jobbar flest män. Det bottnar i synen och värderingen av kvinnligt och manligt arbete som genomsyrar hela samhället - och arbetsmarknaden.

- SKTFs medlemmar i kommuner och landsting förlorar på dessa orättvisor varje dag, år efter år. Det är oacceptabelt. Nu krävs det ett gemensamt initiativ för få bort de strukturella löneskillnaderna på arbetsmarknaden. Det är dags för en jämställdhetskommission där alla som kan göra något åt problemet; fack, arbetsgivare och regeringen medverkar, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

Läs hela rapporten på www.sktf.se

För mer information kontakta Eva-Lotta Nilsson, jämställdhetsansvarig på SKTF, tfn 070-584 99 29 eller Kjell Svahn, ombudsman tfn 070- 669 18 33.