• Vision/

Tidningen Vision får pris för reportage om arbetsmiljöproblemen i Åstorp

Reportrarna Niklas Lindstedt och Anni Alm på Tidningen Vision belönas för att ha skrivit förra årets Bästa berättande text. Deras reportage ”Oro i Åstorp” vann i går kväll Fackförbundspressens prestigefulla pris.

- Det här är fantastiskt roligt! Vi har berättat om ett svårlöst arbetsmiljöproblem för Visions medlemmar i Åstorp. Att vårt reportage uppmärksammas är en bekräftelse på att vi lyckats beskriva deras kniviga arbetssituation, säger Niklas Lindstedt, reporter på Tidningen Vision.

Reportaget ”Oro i Åstorp” skildrar hur det kan vara att jobba som tjänsteman i en kommun där relationen till politikerna inte fungerar. Där det går så långt att en av ortens högsta folkvalda politiker anklagas för att hota, trakassera och förfölja kommunens tjänstemän.

- Vi har rapporterat om det här problemet med jämna mellanrum och det kändes bra att få gå på djupet och berätta hela historien. Inte minst om hur det har påverkat medarbetarna, säger reportern Anni Alm, som tidigare i år började en ny tjänst på tidningen Handelsnytt.

Reportaget ”Oro i Åstorp” publicerades i den nya Tidningen Visions första nummer i oktober 2014 och fick snart stor uppmärksamhet, bland annat i Sveriges Television. Tidningen hade då, efter ett beslut om en utvecklad medlemskommunikation inom Vision, gjorts om från tabloid till magasin. Fokus hade också ändrats från nyheter till längre reportage.

- Jag är självklart otroligt glad. Det här visar att det vi gör fungerar. För redaktionen betyder det också jättemycket för arbetslusten. Vi får en skjuts framåt och kan göra en ännu bättre tidning för Visions medlemmar, säger Susanne Blick, chefredaktör och ansvarig utgivare för Tidningen Vision.

Vid Fackförbundspressens dag fanns också en text som varit publicerad i Visions tidning SocialQrage nominerad i klassen Bästa kommenterade text, "Mitt vapen är mitt hjärta, min empati och min medkänsla" av socialsekreteraren och Visionsmedlemmen Dalia Eid.

Läs ”Oro i Åstorp” här: https://vision.se/contentassets/c0945fcabb4641a1838b65e4ca85feb7/nominerad-tidningen-vision.pdf

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Susanne Blick, chefredaktör och ansvarig utgivare för Tidningen Vision, tfn 08 – 789 64 52

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.