Trollhättan är Årets Kulturkommun

I dag utsågs Trollhättan till Årets Kulturkommun 2014. Fackförbundet Vision står bakom utmärkelsen som delades ut för 25:e året.

Trollhättan får priset för sitt lyckade kulturarbete. Till exempel finns Kronans kulturhus med bibliotek, fritidsgård och en omfattande kulturverksamhet. Det är en framgångsrik satsning i ett av stadens mest utsatta områden.

-          I Trollhättan finns ett stort antal föreningar som med stöd från kommunen medverkar till att medborgarna erbjuds ett rikt kulturliv. Kulturarvet värnas och Vittene kulturled som förvandlats till en arkeologisk sensation förtjänar ett särskilt omnämnande, säger Ewa Henriksson, Visions kulturansvariga.

Juryns motivering:

”Trollhättans kommun satsar på kultur som strategi för förnyelse och utveckling trots en kärv ekonomi och hög arbetslöshet. Kommunens kulturliv präglas av framtidstro där alla invånare ses som en resurs i ett mångkulturellt samhälle. Trollhättans medvetna och höga ambition att satsa på bred och variationsrik kultur för alla åldrar imponerar. Vision utser Trollhättan till Årets Kulturkommun 2014.”

Tjörns kommun får priset som Årets Uppstickarkommun 2014 med motiveringen:

”Fackförbundet Vision vill uppmuntra den lilla kommunen Tjörn som bedriver en målmedveten och hållbar satsning på kultur för alla på ”Möjligheternas ö”. Vision utser Tjörn till Årets Uppstickarkommun 2014.”

Prisutdelningen ägde rum i Olofström Folkets, 2013 års kulturkommun. Prisutdelare var operasångaren Catrin Johnson och Ove Jansson, kulturjuryns ordförande och vice ordförande i Vision.

För ytterligare kommentarer eller information, kontakta Ove Jansson, vice ordförande Vision och kulturjuryns ordförande, 070 – 642 81 69 eller Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, 070 – 574 34 07.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.