Unga nyfikna på politik

Påfallande många under 30 år, var fjärde person, uppger att de kan tänka sig att engagera sig i lokalpolitiken i kommunen eller landstinget/regionen. Det svarar också var tredje förstagångsväljare! Man kanske inte ska överskatta betydelsen av dessa svar. Det kan vara lätt att i telefon uppge att man kan tänka sig att engagera sig lokalpolitiskt, fast man sedan inte gör det. Men det är ändå en positiv signal till partierna att här finns en potential av nya politiker som under rätt förutsättningar skulle kunna ta plats i politiska församlingar.
När det gäller kommunvalet så tycker föräldrar i medelåldern att det valet ger större möjligheter att påverka än riksdagsvalet medan personer över 60 år tycker att landstings/regionvalen ger en större möjlighet att påverka.
Inte bara de offentligt anställda utan hela gruppen löntagare generellt anser också att de har störst möjlighet att påverka genom kommunvalet. Däremot tycker företagare, föräldralediga, arbetslösa och pensionärer att de har störst möjlighet att påverka genom riksdagsvalet.
- Här finns tydliga signaler om att kommun-, landstings- och regionvalens betydelse i valrörelsen är underskattade och för många väljare är dessa val viktigare än regeringsfrågan. Här har lokalpolitiker en bra chans till dialog. - Välfärdsfrågorna har en viktig plats i valrörelsen och kan påverka hela valresultatet. Många väljare tycker att den lokala välfärdens utformning är nog så viktig som riksdagsvalet, säger Eva Nordmark, ordförande i Fackförbundet SKTF.
Läs hela rapporten på www.sktf.se. I rapporten ingår också lokala siffror för 22 svenska städer.
För mer information, kontakta Eva Nordmark på tel 070 624 13 11.