Uppmärksamma socialtjänsten i Nybro kommun

2008-04-09 Uppmärksamma socialtjänsten i Nybro kommun - Besparingar på 20 procent på ett bräde i socialtjänsten är inte seriöst och inte möjligt att genomföra i en kommun utan att det får allvarliga konsekvenser för medborgarna och välfärden.

Det säger SKTFs ordförande Eva Nordmark om de besparingar som nu diskuteras i Nybro kommun. Både de anställda och allmänheten i Nybro är mycket upprörda över situationen. Det överskridande i budgeten 2007 som skedde inom individ- och familjeomsorgen står inte alls i proportion till de besparingar som politikerna nu föreslagit.
- Vi vill vi ha professionella socialarbetare som kan analysera sociala behov, som kan den sociala lagstiftningen, som kan arbeta med förändring och behandling, som kan göra skillnad i människors vardag. Vi vill ha professionella socialarbetare som får reella möjligheter att fullfölja intentionerna i socialtjänstlagen. Vi är oroliga över deras arbetsmiljö om de inte kan erbjudas förutsättningar att utföra ett rimligt arbete, säger Eva Nordmark.

Fackförbundet SKTF stödjer Nybro kommuns socialarbetare. Vi vill också att det initieras ett arbete där villkoren för att göra ett professionellt arbete klarläggs, där varje socialarbetare har möjlighet att göra och uttrycka sin professionella bedömning oavsett politik och ekonomi. Vi riktar denna begäran till Nybro kommun men också till socialministern. Socialtjänsten är under ständig omdaning med nya utredningar, förslag och reformer ska dessa bli en verklighet måste de grundläggande arbetsvillkoren genomlysas.

- Det är dags att lyfta situationen i Nybro kommun till riksnivån. Någonting har gått rejält snett på den lokala politiska nivån. Men dessutom pekar de anställda i socialtjänsten på ett riksproblem. Det är inte många veckor sedan vi uppmärksammade socialsekreterarnas situation på DN Debatt. Det är dags att diskutera välfärden brett liksom socialarbetarnas arbetssituation. De anställda i Nybro har SKTFs fulla stöd, säger Eva Nordmark.

För mer information, kontakta Yvonne Ahström, socialpolitiskt ansvarig på SKTF på tel 070 482 09 40 eller Eva Nordmark, ordförande i SKTF på tel 070 624 13 11.

2

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning. Läs gärna mer på www.sktf.se SKTF www.sktf.se sktf@sktf.se Postadress: Box 7825 103 97 Stockholm

Besöksadress: Kungsgatan 28A Leveransadress: Brunnsgatan 23 Telefon: 08-7896470 (direkt) 08-789 63 00 (växel) 08-21 52 44 (fax) 070-255 13 37 (mobil) Epost: peter.bloch@tco.se