Välkommen satsning på yrkesintroduktion för socialsekreterare

Regeringen har beslutat att ett stöd till yrkesintroduktion för socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården ska tas fram. Vision välkomnar satsningen och ser gärna att ett liknande initiativ tas för hela socialtjänsten.

- Det är bra att regeringen har förstått betydelsen av att satsa på introduktion för nyanställda i den sociala barn- och ungdomsvården. Vision ser det som ett steg i rätt riktning. Men det är inte bara den sociala barn och ungdomsvården som har behov av en strukturerad introduktion. Det gäller i hela socialtjänsten, till exempel för biståndshandläggning inom äldreomsorg och LSS samt ekonomiskt bistånd, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Regeringens ger i sitt beslut Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram och förvalta ett webbaserat stöd till kommunerna för deras yrkesintroduktion för nyanställda socialsekreterare i den sociala barn- och ungdomsvården. Socialstyrelsen får också i uppdrag att utforma två utbildningar, dels en påbyggnadsutbildning för socialsekreterare med minst två års erfarenhet i den sociala barn- och ungdomsvården och dels en ledarskapsutbildning för arbetsledare och chefer inom individ- och familjeomsorgen. Uppdraget ska genomföras i samråd med bland andra Sveriges Kommuner och Landsting och Vision.

- Vision har under en längre tid efterfrågat att regeringen ska ta ett helhetsgrepp kring socialtjänsten, däribland en strukturerad introduktion för nyanställda. Vi vet att bristande introduktion är en förklaring till krisen inom socialtjänsten eftersom den leder till bland annat ökad personalomsättning. Samtidigt vet vi att personalens arbetsvillkor styr kvaliteten på det stöd som personer som behöver socialtjänstens hjälp får. Så vill man bryta den nedåtgående spiralen är detta ett sätt att börja på, säger Veronica Karlsson.

- Samtidigt kan ett webbaserat verktyg aldrig ersätta behovet av arbetsplatsintroduktion. Den behöver primärt ske på arbetsplatsen. Detta är ytterst arbetsgivarens ansvar och det måste finnas resurser och rutiner för det. Även cheferna måste ha villkor som möjliggör att de hinner säkerställa en god introduktion för den som är nyanställd, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 - 746 21 24

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.