Välkommet besked om meddelarfrihet från S

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven slår i dag fast att meddelarfrihet ska gälla för alla anställda i skattefinansierad välfärd. Beskedet välkomnas av Vision som i flera år arbetat för att fler ska omfattas av meddelarfriheten.

I en intervju i Dagens Nyheter säger Stefan Löfven att alla anställda inom skattefinansierad välfärd ska kunna avslöja oegentligheter utan att riskera repressalier.

- Vision har länge påpekat att det inte är rimligt att två anställda med samma jobb, men med olika arbetsgivare, ska ha skilda förutsättningar och rättigheter att tala med media om missförhållanden på arbetsplatsen. Självklart ska samma rättigheter gälla över hela arbetsmarknaden, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I förra veckan föreslog socialminister Göran Hägglund en etisk plattform för vården. Plattformen skulle bland annat innebära att privata vård- och omsorgsgivare med offentlig finansiering frivilligt skulle kunna ansluta sig till meddelarfriheten.

- Det är glädjande att både regeringen och oppositionen nu har insett behovet av en ökad öppenhet. Vision tror på en mångfald av aktörer inom välfärden och i väntan på en lagstadgad meddelarfrihet arbetar vi med att teckna kollektivavtal för att säkra våra medlemmars meddelarfrihet, säger Annika Strandhäll.

Visions medlemmar finns inom såväl privat som offentlig välfärd. De är bland annat socionomer, personalvetare, behandlingsassistenter, administratörer och chefer.

- Med en lagstadgad meddelarfrihet skulle inte bara anställda utan även patienter och klienter inom såväl den privata som den offentliga sektorn kunna känna sig säkra på att missförhållanden avslöjas. Det är en öppenhet som vi alla skulle tjäna på, säger Annika Strandhäll.

För fler kommentarer, ring Annika Strandhäll på telefon 070 - 280 85 61

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.