Var femte socialchef kan inte följa lagen

I en färsk rapport från fackförbundet Vision tillfrågas Sveriges socialchefer om sin arbetssituation inför Socialchefsdagarna i Gävle som börjar idag. Här en sammanfattning av de viktigaste resultaten:

• 97 procent trivs mycket eller ganska mycket med sitt arbete.
  • I fjol tyckte 62 procent av socialcheferna att de civila organisationerna kommer att bli en allt viktigare part. I år svarar 79 procent att socialtjänsten i framtiden kommer att vara beroende av den frivilliga sektorn för att klara verksamheten.
  • Nästan varannan socialchef upplever inte att dagens socionomutbildning svarar mot verksamhetens behov i socialtjänsten
  • 19 procent ser problem med att följa Socialtjänstlagen och tre av tio anser sig inte kunna följa intentionerna i LSS, trots att den har karaktären av en rättighetslagstiftning.
  • Fyra av fem socialchefer tycker att de har för lite ekonomiska resurser för att följa de olika lagarna eller inte har några ekonomiska marginaler alls.

-       Det är ett bekymmer att var tredje socialchef inte kan följa LSS-lagen och att det dessutom är fler socialchefer som svarar det i år jämfört med förra året. Det här borde man verkligen diskutera på Socialchefsdagarna som börjar idag, men även landets Socialnämnder eller motsvarande och kommunstyrelser borde diskutera situationen. Lagen måste kunna följas av alla.

-       Genomgående i rapporten är också bristen på resurser samtidigt som kraven på socialtjänsten bara ökar. Vi går mot en ökad professionalisering men bara drygt varannan socialchef kan erbjuda önskvärda fort- och vidareutbildningar. Det borde vara fler, säger Annika Strandhäll, Visions ordförande i en kommentar.

För mer information, kontakta Annika Strandhäll på tel 08 789 64 19. Läs rapporten på www.vision.se

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48