Varannan visstidsanställd är akademiker

Varannan visstidsanställd har en akademisk utbildning. Nästan var femte visstidsanställd har en anställning som löper på mer än två år. Det visar en ny undersökning av ungas syn på visstidsanställningar, ”ofasta jobb”, som fackförbundet Vision idag presenterar.

• Nästan nio av tio mellan 20 och 40 år som idag har en tidsbegränsad anställning skulle hellre vilja ha ett fast jobb. • 80 procent anger osäker inkomst som den största eller näst största nackdelen med ofast jobb. • 18 procent av dem med ofast jobb har jobbat i över två år som visstidare, medan hälften mindre än sex månader. Närmare hälften har haft flera olika anställningar hos samma arbetsgivare. • Nästan hälften av dem som idag har någon form av visstidsanställning har korta kontrakt upp till sex månader. Nästan var femte har en visstidsanställning som löper över två år. • Det är betydligt fler som har haft långa vikariat hos offentliga anställda än hos privata arbetsgivare.
• Varannan visstidsanställd har någon form av universitetsutbildning (från ett år på högskola till forskarutbildning).

- Vår undersökning visar att förutsättningarna på arbetsmarknaden i hög grad påverkar det sociala livet. Utan fast anställning är det svårt att få lån till en bostad eller känna trygghet i att bilda familj, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

- Alla ska ha schysta villkor på jobbet, oavsett vilken anställningsform man har. Därför vill vi i Vision förbättra arbetsvillkoren för alla med ofasta jobb och stärka inflytandet på arbetsplatsen. Vi jobbar också med att förbättra villkoren i våra kollektivavtal, säger Annika Strandhäll.

Läs hela undersökningen på www.vision.se För ytterligare kommentarer kontakta Annika Strandhäll, ordförande i Vision, tfn 08- 789 64 19.