Vilken blir 2013 års kulturkommun?

Nu är det dags för fackförbundet Vision att för 24:e gången utse årets kulturkommun. I år är följande kommuner nominerade: Arvika, Borlänge, Eda, Gislaved, Hässleholm, Olofström, Piteå, Ronneby och Umeå.

- Vi i juryn ser fram emot att ta del av motiveringarna och starta arbetet för att utse årets kulturkommun 2013. Det är mycket glädjande att Bollnäs, 2012 års kulturkommun, erbjuder sina anställda att delta i kulturaktiviteter på arbetstid. Ett resultat av detta är den nybildade Visionskören Ta ton på jobbet som börjar i oktober, säger Ove Jansson, juryns ordförande.

Med utmärkelsen Årets Kulturkommun vill Vision uppmärksamma kommunernas satsningar på kulturområdet och det viktiga arbete som våra medlemmar inom kultursektorn utför, fortsätter Ove Jansson.

Prisutdelningen för årets kulturkommun äger rum på stora scenen i Kulturhuset i Bollnäs, måndagen den 10 december klockan 15:00. En särskild inbjudan kommer att skickas ut inför dagen.

Visions medlemmar eller enskilda medborgare har själva kunnat nominera sin kommun till utmärkelsen Årets Kulturkommun. Kriterierna för priset finns att hämta på: http://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 073 056 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070-655 50 48.