Vilken blir Årets Kulturkommun 2016?

För 27:e året i rad utser Vision Årets Kulturkommun. Prisutdelningen sker på tisdag i Stadsbiblioteket i Falun som är 2015 års kulturkommun. De nominerade till Årets Kulturkommun 2016 är Bromölla, Sigtuna, Skellefteå, Säffle, Tjörn och Trosa.

När: Tisdagen den 8 december, kl 15.30-17.00.

Var: Stadsbiblioteket, Fisktorget i Falun.

Till Årets Kulturkommun utses en kommun som bland annat:

• arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  • gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  • använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  • stödjer kulturell mångfald

Vid prisutdelningen i Falun kommer kommunfullmäktiges ordförande Karl- Erik Pettersson att hälsa välkommen och berätta om kulturens betydelse för Falun. Musik- och kulturskolan uppträder och bjuder bland annat på jazz, folkmusik och klassisk musik.

Prisutdelare är juryns ordförande Ove Jansson, förste vice ordförande i Vision.

Priset består av konstverket ”Hus med bod” av konstnären Kaj Bernstone. Kulturchefen i Falun, Pelle Ahnlund, kommer att lämna över vandringspriset som är ett glasäpple av Rune Strand.

Media är välkommen, ingen föranmälan behövs.

För mer information, kontakta:

Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070 – 574 34 07

Ove Jansson, förste vice förbundsordförande i Vision och juryns ordförande, tfn 070 – 642 81 69

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 176 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.