Vilken blir Årets kulturkommun 2017?

Nio kommuner har chansen att ta hem titeln när Vision utser Årets kulturkommun 2017. I år står kampen mellan Finspång, Gislaved, Kiruna, Landskrona, Nordmaling, Säffle, Tibro, Växjö och Örebro.

För att vara aktuell som Årets kulturkommun 2017 ska kommunen bland annat visa att den:

•  Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  •  Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  •  Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  •  Stödjer kulturell mångfald

I år är det 28:e året som Vision utser Årets kulturkommun och nio kommuner är nominerade. Det är Finspång, Gislaved, Kiruna, Landskrona, Nordmaling, Säffle, Tibro, Växjö och Örebro.

Juryn kommer att påbörja sitt arbete under september månad under ledning av juryns ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision.

- Det ska bli ett mycket intressant arbete och jag ser verkligen fram emot att titta närmare på vad de nio nominerade kommunerna har gjort för att främja kulturintresset bland sina invånare. Förra året visade Tjörn, en kommun med omkring 15000 invånare, att det går att ha en fantastisk bredd inom kulturen utan att kommunen måste vara stor, säger Ove Jansson.

Prisutdelningen äger rum den 8 december på Tjörn, Årets kulturkommun 2016.

Här kan du läsa mer om Årets kulturkommun https://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

För ytterligare information, kontakta:

Ewa Henriksson, kulturansvarig på Vision, tfn 070 – 574 34 07

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.