Vilken kommun blir 2010 års kulturkommun?

2009-09-14

Vilken kommun blir 2010 års kulturkommun?

Nu är det dags för fackförbundet SKTF att för 21:a gången utse Årets Kulturkommun.

I år följande kommuner nominerade: Bollnäs, Enköping, Helsingborg, Karlstad, Lomma, Sundbyberg, Uppsala och Östersund.

Årets kulturjury består av ordförande Ove Jansson, bibliotekschef i Tidaholm och SKTFs vice ordförande, May-Britt Carlsson, tidigare kulturchef TCO, Stockholm, Anders Lindh, chef för Arbetets Museum i Norrköping, Magnus Höjer, journalist SvT, Lars-Olov Bygren, professor emeritus, Umeå, Åke Broström, kulturchef i Luleå, Per Sjöberg, kulturchef i Karlskoga och Ewa Henriksson, tf verksamhetschef, SKTF.

- Vi delar ut det här priset för att kulturfrågorna har lätt att komma i skymundan i kommunernas verksamhet, särskilt i tider av besparingar. Men väldigt mycket av Sveriges kulturverksamhet vilar på de kommunala insatserna och det är något som SKTF vill lyfta fram, säger Kulturjuryns ordförande Ove Jansson.

Tidigare kulturkommuner är Umeå, Sandviken, Sundsvall, Ystad , Arvidsjaur , Ronneby, Skellefteå, Norrköping, Gävle, Ljusdal, Västerås, Borås, Sunne, Botkyrka, Gotland, Vara, Gällivare, Luleå, Göteborg och Karlskoga.

Prisutdelningen äger preliminärt rum i Nobelmuseet i Karlskoga, Årets kulturkommun på Nobeldagen den 10 december 2009.

Kriterier finns att hämta https://www.sktf.se/Templates/Page____21147.aspx

Frågor kring nomineringen av Årets Kulturkommun och SKTFs Kulturmanifestation besvaras av Ewa Henriksson, tf verksamhetschef, SKTF och juryledamot, 08-789 63 88 eller 070-574 34 07 eller av Ove Jansson, tel 070-642 81 69.

Fackförbundet SKTF organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även de anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska Kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, tel 070-255 13 37 Pressombudsman Maria Martinsson tel 070-655 50 48.

2

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 160 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning. Läs gärna mer på www.sktf.se/stockholm SKTF www.sktf.se/stockholm stockholm@sktf.se Postadress: Box 7825 103 97 Stockholm

Besöksadress: Kungsgatan 28A Leveransadress: Brunnsgatan 23 Telefon: 08-789 63 88 (direkt) 08-789 63 00 (växel) 08-789 64 81 (fax) 070-574 34 07 (mobil) Epost: e.heniksson@sktf.se