Vision: ”Så kan kvaliteten i socialtjänsten öka”

Flera studier kring socialsekreterarnas arbetsvillkor bekräftar bilden av en tuff yrkesvardag med hög arbetsbelastning. En ny forskningsrapport från Vision visar att kvaliteten i socialtjänsten kan öka och kostnaderna minska om personalens arbetsvillkor förbättras.

- Det finns tydliga samband mellan socialsekreterares arbetsvillkor, rättssäkerhet och stödjande funktion till medborgarna. Visions kunskapssammanställning visar att resultaten i socialtjänsten kan förbättras om personalen får rimliga arbetsvillkor, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I rapporten ”Prövning och profession” har Vision låtit Pia Tham, fil.dr i socialt arbete vid Socialhögskolan i Stockholm, gå igenom den forskning som finns kring socialsekreterares arbetsvillkor. Det visade sig att ytterst få studier har gjorts, såväl i Sverige som i andra länder, men att studierna som finns bekräftar bilden av en tuff yrkesvardag.

- Socialsekreterarna är en mycket lojal yrkesgrupp med hög kompetens. De tenderar att kompensera den extrema arbetsbelastningen med att jobba hårdare, hoppa över lunchen och ta med arbete hem. Samtidigt är socialsekreterarna en av de yrkesgrupper som är mest utsatt för psykosociala påfrestningar. Det här håller inte i längden, säger Annika Strandhäll.

Med den nya rapporten vill Vision öka kunskapen kring relationen arbetsbelastning och kvalitet. En rimlig arbetsbelastning är avgörande för att kunna utföra ett fullgott och rättssäkert arbete.

- Rapporten ger stöd för att socialsekreterarnas arbetssituation är ohållbar och att det krävs akuta insatser för att minska arbetsbelastningen. Ansvariga politiker måste lyssna på personalen och genomföra konkreta förbättringar, säger Annika Strandhäll.

Vision föreslår att:

• Antalet ärenden för varje socialsekreterare ska minska.

• Arbetsbelastning bör avspeglas i Socialstyrelsens Öppna jämförelser samt i inspektionsrapporter av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

• Bättre introduktion för nya socialsekreterare. Vision vill se garanterad och planlagd introduktion för alla.

• Bättre digitalt stöd som underlättar dokumentation och upprätthåller rättsäkerhet.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 - 280 85 61

För frågor, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 08 – 789 63 83

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.