• Vision/

Vision: ”Snabbspår för nyanlända inom socialt arbete möter viktiga behov”

Ett nytt snabbspår för nyanlända med examen inom socialt arbete ska ge snabbare tillträde till den svenska arbetsmarknaden. Vision, som varit drivande i arbetet med överenskommelsen, tycker att snabbspåret är efterlängtat.

- Nyanlända har viktiga kompetenser som behövs inom sociala verksamheter och det är rimligt att personalen speglar befolkningens sammansättning. Snabbspåret är därför en vinst både för den enskilde och för välfärden, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Snabbspåret innehåller auskultation (gå bredvid en yrkesverksam kollega), undervisning i yrkessvenska, komplettering av studier motsvarande 30 högskolepoäng samt en praktikplats i en kommun.

- Det här är ett snabbt och arbetsplatsnära sätt för nyanlända att få ett arbete. Nyckeln till framgång är en nära kontakt med arbetsplatsen och med kollegorna. Jag känner mig trygg med att Visions medlemmar ute i verksamheterna kommer att ställa upp på ett bra sätt med sitt engagemang och sina kunskaper, säger Veronica Magnusson.

- Det är också viktigt att våra medlemmar ges förutsättningar för att arbeta med handledning och liknande så att de kan se till att göra ett så bra jobb som möjligt och att verksamheten kan fungera som vanligt, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24, eller Olof Ambjörn, strateg för mångfald, jämställdhet och arbetsmarknad, tfn 789 63 45.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.