Vision: 100 initiativ för en förbättrad socialtjänst

Förändra myndigheternas uppdrag, säkra socialtjänstens resurser och ge nyanställda rätt introduktion. Det är några av de förslag som finns med i en rapport kring framtidens socialtjänst som Vision presenterar i dag i samband med ett möte med regeringen.

- Förutsättningarna för det sociala arbetet har ändrats, men det har inte socialtjänsten och därför saknas grundläggande resurser för att hjälpa de barn och vuxna som är i behov av stöd. Nu är det bråttom att stärka grunden för framtidens socialtjänst och det behövs en kraftsamling såväl från regeringen som från kommunerna, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

- Det handlar om att det behövs en rimlig arbetsbelastning och ett nationellt mått för antalet ärenden per handläggare i socialtjänsten, att nyanställda får rätt introduktion, att IT-systemen reformeras, att chefer avlastas och får tid att vara närvarande ledare och inte minst att regeringen tillsätter en socialtjänstkommission som ser över hela socialtjänsten, säger Veronica Karlsson.

I socialtjänstkommissionen bör ansvariga myndigheter, Socialstyrelsen, Inspektionen för vård och omsorg (IVO) samt Arbetsmiljöverket, samarbeta med parterna och samla all kunskap. Vision vill också att IVO:s uppdrag utvidgas och att myndigheten får ett rådgivande uppdrag kopplat till sina inspektioner.

Samtidigt planerar Vision under det kommande året 100 initiativ till förbättringar på arbetsplatserna inom socialtjänsten. Initiativen grundar sig bland annat på förslag från våra medlemmar inom socialtjänsten som Vision har sammanställt i en ny rapport om framtidens socialtjänst.

- Vi vet att medarbetarna har mycket kunskap om hur vi ska möta utmaningarna i vår sociala välfärd och rapporten bekräftar den bilden. Våra medlemmar efterlyser bland annat tillräckliga resurser, en stabil grundbemanning och att arbetsgivaren tar tillvara deras kompetens. De vill ha tid att göra ett professionellt jobb helt enkelt, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24

För ytterligare information, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.