Vision: Årliga lönekartläggningar viktigt för jämställda löner

Riksdagen beslutade i dag att arbetsgivare framöver ska göra lönekartläggningar varje år istället för som i dag, vart tredje. Kravet på årliga lönekartläggningar ligger inom ramen för diskrimineringslagen och välkomnas av Vision.

- Det här är en viktig fråga som Vision har drivit länge. För oss och för alla andra som vill se jämställda löner är dagens beslut en framgång, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Årliga lönekartläggningar behövs av flera skäl. Dels krävs det ett systematiskt arbete för att synliggöra och åtgärda osakliga löneskillnader på våra arbetsplatser, och det behöver göras varje år. Dels är det viktigt att upprätthålla kompetensen ute på arbetsplatserna om hur lönekartläggningar ska göras, säger Veronica Magnusson.

När Vision tidigare lät fråga våra lokala företrädare i kommuner, landsting och regioner om ­deras syn på lönekartläggningarnas kvalitet, svarade färre än var femte ja på frågan om deras kommun, landsting eller region gör lönekartläggningar med ett innehåll som lever upp till de krav som lagen ställer.

- Vi tycker att lagstiftningen även behöver skärpas på en rad områden. Det gäller till exempel frågan om hur lönekartläggningen ska göras, hur samverkan med fackliga företrädare ska se ut, kvaliteten på analysen och vilka sanktioner som kan vidtas när lönekartläggningarna inte utförs som de ska, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.