Vision: Chefernas arbetsmiljö måste förbättras

De kommande tre åren ska Arbetsmiljöverket granska arbetsmiljön för landets chefer inom vård och omsorg. Granskningen är välkommen. En allt för hög arbetsbelastning och för stora ansvarsområden är några av de arbetsvillkor som måste förändras.

- Det är en mycket bra och viktig granskning som Arbetsmiljöverket inleder i dag. Arbetsmiljön för första linjens chefer inom vård och omsorg måste bli bättre. Deras arbetsmiljö påverkar också situationen för medarbetarna och kvaliteten på omsorgen som ges, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

- Ansvaret att organisera verksamheten på ett seriöst sätt där det finns tid att leda, vilar tungt på arbetsgivaren och ansvariga politiker. Vision hoppas att Arbetsmiljöverkets granskning leder till att de agerar och att detta inte blir en fråga som bollas mellan chefer på lägre nivåer. Det behövs rutiner så att cheferna får en rimlig arbetsbelastning, säger Veronica Karlsson.

I fokus för Arbetsmiljöverkets granskning står chefernas arbetsförhållanden, arbetsbelastning och tillgång till stödfunktioner i syfte att förebygga ohälsa. I dag finns det stora brister inom alla dessa områden.

Vision har tidigare gjort beräkningar som visar att det behöver rekryteras 2000 nya chefer de närmaste åren bara till äldreomsorgen. Det behövs dels för att cheferna ska ha ett rimligt antal underställda och dels för att det väntar stora pensionsavgångar i den här chefsgruppen.

- Regeringen aviserade nyligen en stor satsning på personal i äldreomsorgen. Här finns goda möjligheter att förbättra för alla medarbetare genom att en del av pengarna går till fler chefer, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 - 746 21 24

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 08 – 789 63 93

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.