Vision: Ensamarbete vanligt på HVB-hem

Fler än två av tre anställda på HVB-hem för barn och unga arbetar alltid eller ibland ensamma. Samtidigt anser nästan en av fem att verksamheten inte är trygg för barnen. Det visar en ny undersökning från Vision.

- Socialstyrelsens siffror visar att antalet barn och unga som placeras i HVB-hem fortsätter att öka. För att de här barnen ska få en god omvårdnad krävs såväl bra bemanning som att personalen som de möter är erfarna och trygga, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Undersökningen, där 252 av Visions medlemmar som arbetar på HVB-hem för barn och unga deltog, visar upp flera oroande resultat:

• Fler än två av tre arbetar alltid eller ibland ensamma.
  • En av fem ersätts inte av vikarie om de är sjuka eller vårdar sjukt barn.

• Nästan två av tre har blivit utsatta för hot och våld.

• Närmare hälften känner sig otrygga på sitt arbete.

• Nästan en av fem anser att verksamheten är otrygg för barnen.

• Fler än en av fyra anser att det händer att barnen far illa till följd av brister i verksamheten.

- Arbetsmiljön på många behandlingshem runt om i landet är en återkommande fråga hos våra fackliga rådgivare. Vi anser att kommunerna i högre grad måste ställa krav på goda arbetsvillkor och kollektivavtal för våra medlemmar när de tecknar avtal med HVB-hem, säger Veronica Karlsson.

- Kommunerna behöver också vara mycket noggranna med att barnens behov blir tillgodosedda när de placerar barn i HVB-hem. Det handlar om att säkra kontinuiteten vad gäller erfaren och kunnig personal, att våra medlemmar får möjlighet att lära känna barnen och därmed förstå deras behov, säger Veronica Karlsson.

HVB-hem står för Hem för vård eller boende. Under 2012 placerades närmare 7500 barn på HVB-hem.

För ytterligare information, kontakta:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg Vision, tfn 072 – 214 95 80

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn tfn 070 – 746 21 24

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.