Vision: Höj ersättningen för jour och beredskap

Höjda löner, bättre ersättning för jour och beredskap samt meddelarfrihet för alla medarbetare. Det är några av avtalskraven som Vision i dag överlämnar till Arbetsgivaralliansen Vård och Omsorg.

En medlemsundersökning som Vision har gjort visar att en femtedel av medarbetarna inom ideella vård- och omsorgsföretag har jour och beredskapstjänstgöring.

• Bland dessa anger 70 procent att de har jour mer än åtta timmar i veckan.
  • 43 procent anger att arbetsgivarna ställer krav på dem att vara tillgängliga på icke betald arbetstid, utan att de får ersättning för sin tillgänglighet.
  • 47 procent upplever att arbetsbelastningen ökar mycket med jourtjänstgöring.

-  Många medarbetare har så mycket jour och beredskap att det påverkar hur de mår. Vision vill att jour och beredskap ska läggas på en rimlig nivå. Vi vill även ta bort taket i ob-ersättningen för den som jobbar obekväma arbetstider så att ersättningen följer individens lön, säger Linda Belhouchat, förhandlande ombudsman i Vision.

Vision vill också se en tydligare löneprocess. Medarbetarna ska kunna påverka sin lön i ett årligt lönesamtal med närmaste chef. Dessutom ska lönekartläggningar göras varje år för att upptäcka och åtgärda osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män.

För att garantera en hög kvalitet i verksamheterna ska medarbetarna omfattas av samma regler om yttrande- och meddelarfrihet som offentliganställda, anser Vision.

- Det är viktigt att medarbetare kan larma om brister i verksamheten. Som det ser ut nu hindras de från att till exempel prata med media genom en lojalitetsparagraf, det vill Vision förändra, säger Linda Belhouchat.

Läs yrkandet i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Linda Belhouchat, Visions förhandlande ombudsman, tfn 072- 571 65 63.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.