Vision: Höj kompetensen om upphandling och inköp

Vision välkomnar Upphandlingsutredningens förslag att utveckla tydligare strategier för den offentliga upphandlingen. En mer effektiv upphandling kan spara miljarder och förbättra kvaliteten i välfärden. För att nå dit behöver vi höja kompetensen kring upphandling och inköp hos såväl ansvariga politiker som i tjänstemannaledningarna.

-  Upphandlingsutredningens förslag om en kompetenshöjning genom en akademisk utbildning för upphandlare är bra. Men lika viktigt är att ge upphandlare tid och förutsättningar att genomföra kvalitetsuppföljningar av upphandlingarna, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

-  En annan viktig fråga är att öka möjligheterna att ställa etiska och sociala krav vid upphandlingen för att bidra till schyssta villkor och bättre miljö, säger Annika Strandhäll.

Vision, som organiserar en stor del av landets offentliga upphandlare och inköpare, ser också positivt på utredningens förslag att inför en nationell strategi för upphandling. Vi tror att det kan bidra till att höja statusen för upphandlingsfrågor och därigenom öka möjligheterna att jobba mer strategiskt.

Vision föreslår fem åtgärdspunkter för en mer effektiv upphandling med högre kvalitet:

• Höj kompetensen kring upphandling och inköp hos såväl ansvariga politiker som inom tjänstemannaledningen.
  • Betrakta upphandlingsfunktionen som en strategisk ledningsfråga och ta fram en tydlig strategi/policy för upphandlingsarbetet.
  • Avsätt mer tid och resurser för uppföljning av genomförda upphandlingar.
  • Utveckla arbetet med att definiera tydliga kvalitetskrav, särskilt inom vård och omsorg.
  • Flytta fram positionerna vad gäller att ställa etiska, miljömässiga och sociala krav vid upphandlingar.

För ytterligare information, kontakta Anneli Hagberg, välfärdspolitisk strateg, tfn 072- 216 73 95.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.