Vision: Jämställda löner på agendan i Almedalen

Jämställdhet i arbetslivet och jämställda löner. Rekryteringsbehovet och kvaliteten i välfärden. Faran med medarbetare som utsätts för hot och våld. Det är frågor som står i fokus när Vision deltar i årets Almedalsvecka.

Under Almedalsveckan 2014 finns Vision på plats för att delta i seminarier, hålla fördjupande samtal med en lång rad politiker och inte minst genomföra vårt välbesökta mingel med Fair Trade i TCO-parken där vi uppmärksammar betydelsen av schysta villkor.

- Jag ser fram mot Almedalsveckan som är ett unikt tillfälle för kunskapsutbyte och intressanta möten. För egen del kommer jag bland annat att lyfta frågan om hur vi kommer åt den strukturella diskrimineringen i arbetslivet, varför vi behöver individuell lönesättning och hur vi kan bidra till ökad jämställdhet, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision och ledamot i delegationen för jämställdhet i arbetslivet, JA-delegationen.

- För mig är ojämställda löner och villkor grunden till många av de problem som vi har på arbetsmarknaden. Lyckas vi lösa dem så har vi goda möjligheter att klara av de utmaningar som välfärden står inför de kommande åren, säger Annika Strandhäll.

Förutom vår förbundsordförande Annika Strandhäll deltar Visions två vice ordföranden, Ove Jansson och Veronica Karlsson, samt förbundsstyrelseledamöterna Anna Nilsson, Jenny Nygårds och Anders Blom i Almedalen. Även flera tjänstemän, bland andra förhandlingschef Mona Tapper, välfärdsstrateg Annelie Hagberg, utredare Sanna Fransson och jämställdhets- och mångfaldsstrateg Olof Ambjörn finns på plats under veckan.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden. Bredden i våra 168000 medlemmars yrken bidrar till att göra oss till en kunnig intresseorganisation och samhällsdebattör inom flera olika områden.

Vill du prata med Annika Strandhäll eller någon annan av våra företrädare inför eller under Almedalsveckan? Kontakta oss så ordnar vi det!

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.

Här hittar du hela vårt program http://vision.se/Opinion/Vision-i-Almedalen/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.