Vision: Minska arbetstiden för yngre medarbetare i Svenska kyrkan

Vision presenterar i dag sina avtalskrav till Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Utöver krav på reallöneökningar vill Vision ge medlemmarna större inflytande över sin arbetstid samt minska det totala arbetstidsmåttet för medarbetare under 40 år. Syftet är att göra det enklare att kombinera jobb och familj.

-  Visions medlemmar vill ha ett mänskligare arbetsliv. Därför lägger vi vårt fokus på ett hållbart arbetsliv med möjlighet till ökat inflytande kring arbetstid och en rimlig arbetsbelastning, säger Veronica Magnusson förbundsordförande i Vision.

När det gäller krav på löneökningar så jobbar Vision för att de löneskillnader som finns mellan kvinnodominerade och mansdominerade yrken och sektorer ska minska. Vi vill också förbättra tillämpningen av löneavtalet så att det blir tydligare för alla på arbetsplatsen hur löneprocessen ska gå till.

-  Vision vill att fler ska se kyrkan som en framtida karriärmöjlighet. För att det ska bli verklighet krävs det att kyrkan kan erbjuda konkurrenskraftiga löne- och anställningsvillkor, i nivå med övrig arbetsmarknad, säger Veronica Magnusson.

För att bidra till ett jämställt arbetsliv vill Vision ge ett tillägg vid tillfällig föräldrapenning (VAB) för löner över 7,5 prisbasbelopp. Det uppmuntrar dem med högre inkomster att vara hemma med sjukt barn när det behövs. Möjligheten att få föräldrapenningtillägg ska gälla redan från första anställningsdagen.

Läs yrkandet i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller förhandlande ombudsman Joakim Harnesk, tfn 072 227 32 01.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 186 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48 och Maria Ahlsten, tfn 070- 370 35 29.