Vision: Ny lönepolitik för jämställda löner

Vision har vid ett extra förbundsmöte i dag fattat beslut om en ny inriktning för förbundets lönepolitik. Målet är att öka medlemmarnas inflytande över sin lön utifrån prestation och kompetens. Detta är ytterligare ett steg i Visions arbete mot jämställda löner.

- Målet med lönepolitiken är att ge varje medlem ett större inflytande över sin lön och sin löneutveckling. Lönen ska bygga på arbetsuppgifter, kvalifikation och vad du prestaterar på jobbet, säger Visions ordförande Annika Strandhäll.

Den nya lönepolitiken är också ett steg i arbetet med att få bort löneskillnaderna mellan mansdominerade och kvinnodominerade sektorer, branscher och yrken. Dessa strukturella löneskillnader drabbar många av Visions medlemmar, såväl kvinnor som män.

- När våra medlemmar får lön efter sina prestationer och kompetens tror vi att de får en högre lön. Vi tror att det på sikt kommer att leda till att löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade verksamheter och sektorer minskar, säger Annika Strandhäll.

Den nya lönepolitiken bygger på den största medlemsdiskussionen som genomförts i förbundet på senare år. Utifrån dessa synpunkter är det tydligt att det finns ett starkt stöd för en individuell och differentierad lönesättning.

- Det vi ser är en förändring av fackets roll. Vi fokuserar mer på att påverka lönestrukturer. Det betyder bland annat att skapa bra förutsättningar för lönesättande chefer och att förbättra medlemmarnas förutsättningar att göra ett bra jobb – och därmed höja sin lön, säger Annika Strandhäll.

En undersökning som Visions genomfört visar att en fungerande individuell lönesättning är en viktig nyckel till medlemmarnas syn på sin löneutveckling. 65 procent av de svarande vill att lönen sätts i ett lönesamtal tillsammans med närmaste chef. De som har fått lönen satt i ett samtal är mer nöjda med sin lön än andra.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Annika Strandhäll, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 280 85 61

För ytterligare upplysningar kontakta:

Karl Lundberg, ombudsman i Vision, tfn 076 – 146 35 30

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.