Vision: Stora brister i kommunernas kompetensförsörjning

Nästan nio av tio personalchefer i Sveriges kommuner gör bedömningen att det kommer att bli svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens inom flera viktiga yrken de närmaste åren. Det visar Visions Personalchefsbarometer 2015.

- Det har länge varit väl känt att välfärden står inför stora utmaningar och att kommuner, landsting och regioner behöver rekrytera hundratusentals nya medarbetare de närmaste åren. Då är det oroande att andelen personalchefer som bedömer att det kommer att bli svårt att bemanna organisationen ökar. Det riskerar att påverka kvaliteten i framtidens välfärd, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Enligt Visions Personalchefsbarometer 2015 bedömer 88 procent av personalcheferna i landets kommuner att det kommer att bli svårt eller mycket svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens inom tekniskt arbete. 83 procent gör samma bedömning när det gäller chefer och lika många, 83 procent, när det gäller medarbetare inom socialt och kurativt arbete.

Inom socialt och kurativt arbete är ökningen vad gäller svårigheter att rekrytera störst, från 48 procent i förra undersökningen som gjordes 2012 till 83 procent 2015. I frisvaren nämner personalcheferna socialsekreterare som en yrkesgrupp som är särskilt svår att hitta.

- När det gäller socialt arbete ser vi redan konsekvenserna där medarbetare inom socialtjänsten har en orimlig arbetsbelastning och det får till följd att personalomsättningen är stor. Vision har larmat om detta länge och arbetsgivarna måste nu jobba tillsammans med oss och våra medlemmar för att komma tillrätta med problemet, säger Veronica Karlsson.

För att säkra kompetensförsörjningen vill Vision också att arbetsgivarna intensifierar sitt arbete med att göra välfärden till en mer attraktiv arbetsplats för såväl de med svensk som utländsk examen.

- I dag har var tredje nyanländ en eftergymnasial utbildning, många av dem i yrken som välfärden behöver. Det finns alltså kompetent arbetskraft som vill börja jobba och som vi ser skulle kunna bidra till att säkra kvaliteten i framtidens välfärd, säger Veronica Karlsson.

I undersökningen har alla centralt placerade personalchefer och personaldirektörer i landets samtliga kommuner och stadsdelar tillfrågats. 54 procent av dem har svarat.

Visions Personalchefsbarometer 2015

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24

För frågor om rapporten, kontakta:

Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg Vision, tfn 08 – 789 63 93

Olof Ambjörn, mångfaldsstrateg Vision, tfn 08 – 789 63 45

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.