Vision kommenterar höstbudgeten

Vision välkomnar regeringens satsning på utbildning för ingenjörer och chefer i äldreomsorgen.

Det handlar om 400 nya högskoleplatser för blivande civilingenjörer och högskoleingenjörer från och med nästa år.

- Satsningen är helt rätt med tanke på den kommande bristen på ingenjörer som väntas när många går i pension. Satsningen borde dock innehålla en jämställdhetsstrategi, som gör utbildningarna mer attraktiva för kvinnor. Enligt Högskoleverket var endast 28 procent av alla utexaminerade civilingenjörer kvinnor år 2011. Det måste vi ändra på, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

Regeringen satsar även 100 miljoner på att förbättra kompetensen bland äldreomsorgens chefer. Satsningen görs 2013-2015 och gäller olika former av högskolekurser inom värdegrund och ledarskap.

- Cheferna inom äldreomsorgen är nyckelpersoner för en god kvalitet och det är glädjande att detta nu tydligt uppmärksammas. Men den måste också följas av en seriös diskussion om chefernas förutsättningar. I dag är det inte ovanligt att en chef inom äldreomsorgen kan ha 50 underställda, säger Annika Strandhäll.

- Vision saknar dock en satsning på att höja a-kassan. Med en bättre försäkring hålls efterfrågan och betalningsförmåga uppe medan man söker jobb. Då vågar också fler byta eller ta osäkra jobb, säger Annika Strandhäll.

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 073 056 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070-655 50 48.