Vision miljödiplomeras för åttonde året

Visions kansliorganisation har för åttonde året i rad miljödiplomerats genom Stockholms stads miljödiplom, miljöstegen. Det senaste året har kansliet bland annat minskat sin elförbrukning, rest mer med tåg och mindre med bil, vilket minskat förbundets totala klimatpåverkan. Varje år sätter Vision upp nya miljömål att leva upp till.

-  Vi är väldigt stolta över att Visions miljöarbete återigen diplomeras. Det är ett bevis på att vårt aktiva arbete med att minska vår miljö-och klimatpåverkan ger resultat, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

2009 blev Vision det första miljödiplomerade fackförbundet i Sverige. Sedan dess har arbetet utvecklats och 2016 blev miljö- och hållbarhetsfrågor en av förbundets hjärtefrågor.

Konkret innebär arbetet med att minska klimatpåverkan att Vision:

•  undviker flyg på korta sträckor i samband med möten, utbildningar och konferenser.
  •  klimatkompenserar för alla flyg- och bilresor.
  •  utbildar anställda som kör bil i tjänsten i bränslesnål bilkörning, eco-driving.
  •  ställer miljökrav på leverantörer och minskar vår förbrukning av el, papper och annat material.
  •  väljer att äta mer vegetariskt på utbildningar och konferenser.
  • reviderat förbundets upphandlingspolicy så att miljöaspekten blivit ett upphandlingskriterium.
  •  utbildar alla anställda i grundläggande miljökunskap.

-  För Vision är det självklart att det vi gör på jobbet påverkar vår miljö. Därför driver vi på för miljösmartare arbetsplatser, genom att inspirera våra medlammar att tänka över sina egna miljöval och påverka och ställa krav på sina arbetsgivare, säger Veronica Magnusson.

Läs mer om Visions miljöarbete: https://vision.se/miljoklimat

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24, eller Sofie Jansson, miljösamordnare, tfn 072-  214 14 51.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48 och Maria Ahlsten, tfn 070- 370 35 29.