Vision slår rekord – nu är vi 190 000!

Visions medlemmar ökar för sjätte året i rad. Ökningen under år 2016 ligger på hela 5,7 procent. 26 000 nya medlemmar valde att gå med i Vision under 2016. I januari 2017 är vi 190 000 medlemmar, vilket är nytt rekord.

När fackförbundet Vision summerar 2016 års medlemssiffror står det klart att 190 000 yrkesverksamma och studenter nu väljer Vision. Vi slår därmed den tidigare toppnoteringen från år 1992 på drygt 186 000 medlemmar.

– Jag är oerhört stolt över att vi ökar så här mycket! Det är ett bevis på det stora engagemang vi skapar och på det fantastiska arbete som våra förtroendevalda, medlemmar och hela organisationen åstadkommer tillsammans, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Bakom framgångarna ligger Visions ökade närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor. Under 2016 gav Visions medlemmar besked om att de vill ha ett mänskligt arbetsliv där ingen blir sjuk av stress. Därför har Vision tagit krafttag för ett mer hållbart arbetsliv och tagit fram åtgärdsförslag som kan göra våra arbetsplatser friskare.

I det arbetet har medlemmarna även bidragit till att skapa Visions egen låt, Ingen maskin, som beskriver viljan att förändra arbetslivet i rätt riktning.

– Att vi växer är såklart en stor vinst för våra medlemmar. Det betyder att vi kan göra verklig skillnad. Vi får mer inflytande och kan förbättra löner och arbetsvillkor. Tillsammans hittar vi de bästa lösningarna och sätter tonen för framtidens arbetsliv, säger Veronica Magnusson.

Bland de nya medlemmarna finns såväl yrkesverksamma som studenter. Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. De jobbar i kommuner, landsting, regioner, privata företag och kyrkor.

Läs mer på www.vision.se

För ytterligare kommentarer:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Tf presschef Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48 och pressekreterare Maria Ahlsten, tfn 070- 370 35 29.