Vision står upp för antirasismen

Antirasismen har länge betraktats som en motståndsrörelse. Hur kan vi vrida perspektivet och se vad antirasismen är för? Om hur det ska gå till och om hur viktigt det är att antirasismen är central i människors vardag, talar Sara Duarte från Expo vid ett seminarium i Landskrona som Vision arrangerar.

När: Onsdagen den 10 september kl 17.00-18.30

Var: Folkets Hus, Säbygatan 16 i Landskrona

Hur kan antirasismen ta plats och socialt ansvar i samhället? Den frågan ställer vi vid seminariet som tar avstamp i Alex Bengtssons och Daniel Poohls bok ”Positiv antirasism – så förnyar vi en debatt som har kört fast”. Vi kommer också att prata om vikten av en konsekvent antirasism som reagerar på alla former av intolerans.

Vision arbetar för mångfald och tar ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Vi vill att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter på våra arbetsplatser. Vi tror också att olikheter berikar och höjer kvaliteten i välfärden.

En del i vårt mångfaldsarbete är skriften ”En arbetsplats för alla”, där vi tillsammans med Kommunal vill bidra till diskussioner ute på våra arbetsplatser om allas lika värde.

Välkommen att delta i vårt seminarium!

Länk till skriften: En arbetsplats för alla

För ytterligare upplysningar om seminariet, kontakta:

Carina Bellborn, regionombudsman Vision, tfn 040 – 664 21 95

För ytterligare kommentarer om Visions mångfaldsarbete, kontakta:

Olof Ambjörn, mångfaldsstrateg på Vision, tfn 08 – 789 63 45

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.