Vision stödjer kampen mot ebola

Omkring 5000 människor har hittills dött till följd av utbrottet av ebola. En av tio döda är hälso- eller sjukvårdsarbetare. Vision donerar nu 100000 kronor till kampen mot ebola.

Utbrottet som pågår i Västafrika just nu är det mest omfattande sedan sjukdomen upptäcktes under 1970-talet. Omkring 10.000 människor har hittills insjuknat. Samtidigt är arbetsvillkoren, arbetsmiljön, säkerheten och den tekniska utrustningen för dem som bekämpar epidemin under all kritik.

- Våra kollegor som är hälso- och sjukvårdsarbetare dör på grund av osäkra arbetsförhållanden. Dessutom är många av hjälparbetarna inte försäkrade, så anhöriga blir lämnade utan rätt till ekonomisk hjälp, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Visions förbundsstyrelse har därför beslutat att donera 100000 kronor till den stödfond som PSI, Public Service International, har startat i kampen mot ebola.

Av pengarna ska 50000 kronor användas till omedelbar hjälp och stöd för anhöriga till avlidna hälso- och sjukvårdsarbetare. Övriga 50000 kronor ska gå till de projekt som PSI har inlett för säkra att alla medarbetare i offentlig sektor som kommer i kontakt med ebola har lämplig utbildning och tillgång till nödvändiga hjälpmedel och personlig skyddsutrustning.

För ytterligare kommentarer:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 072 – 558 31 70

För ytterligare information:

Dan Nielsen, internationell sekreterare i Vision, tfn 070 – 318 63 17

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.