Vision tecknar nytt avtal för kommunala fastighetsbolag

Vision har idag tecknat ett treårigt kollektivavtal med arbetsgivarparten Fastigo. Löneavtalet är utan angivna nivåer. Villkorsdelen innehåller stora förbättringar för föräldralediga och en möjlighet att växla semesterdagstillägg mot fler lediga dagar.

I det nya avtalet är formerna för den lokala lönesättningen tydligare. Varje anställd ska ha tre årliga samtal med sin chef: Ett utvecklingssamtal, ett lönesamtal och ett resultatsamtal.

Parterna är överens om att det relativa löneläget för kvinnor ska vara högre efter avtalsperiodens slut. För att uppnå det måste arbetsgivarna göra lönekartläggningar. Speciellt ska man titta på lönerna för den kundrelaterade personalen, där det finns flest kvinnor.

-  Det här är ett viktigt steg i Visions arbete för att minska löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade verksamheter och branscher, säger Karl Lundberg, förhandlande ombudsman i Vision.

Avtalet innehåller flera förbättringar för föräldrar. Föräldralediga har sedan tidigare rätt till sex månader med föräldralön, då arbetsgivaren betalar ett tillägg så att man tillsammans med föräldrapenningen får 90 procent av sin lön. Tidigare fanns det begränsningar för hur föräldralönen kunde tas ut. Dessa är nu borta och man förfogar fritt över uttaget tills barnet är fyra år.

Dessutom får anställda som behöver vara hemma med sjukt barn eller vara ledig vid sitt barns födelse vara lediga med full lön i upp till tio dagar per kalenderår. Antalet dagar har fördubblats jämför med tidigare.

- Förmånen är unik för dem som jobbar i ett fastighetsbolag som tillhör Fastigo, säger Karl Lundberg.

Avtalets innehåll i övrigt:

• Enklare att använda del av löneförhöjning till exempel till arbetstidsförkortning eller pensionsavsättning.
  • Reglerna för uppsägningstid har ändrats så att de gäller utifrån anställningstid och inte som tidigare, utifrån ålder.
  • En uppsägningstid för tidsbegränsade anställningar införs.
  • Betydelsen av fackligt engagemang på arbetsplatsen beskrivs i en ny överenskommelse.
  • Årets löneöversyn gäller retroaktivt från den 1 april.

Avtalet i sin helhet finns på www.vision.se.

För ytterligare information kontakta Karl Lundberg, förhandlande ombudsman, tfn 076- 146 35 30.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.