Vision växer – igen!

Nya medlemssiffror visar att Vision återigen växer. Resultatet för 2013 visar en tydlig ökning av antalet medlemmar – 167.755 akademiker och tjänstemän väljer nu Vision.

-          Det är tredje året i rad som vi ökar medlemsantalet. Hela 14.000 personer har valt att gå med i Vision det senaste året. Jag är så klart otroligt glad och stolt. Det här har vi arbetet hårt för och det är ett fantastiskt resultat, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Vision har de senaste åren genomfört många omfattande förändringar för att möta medlemmarnas och arbetsmarknadens behov.

-          Vi har haft ökad aktivitet på arbetsplatserna och här har våra lokala förtroendevalda lagt ner mycket jobb. Vi syns också ute på våra högskolor och universitet. Medlemsökningen är ännu ett kvitto på att vårt arbete har varit rätt, säger Annika Strandhäll.

Sedan december förra året har medlemsantalet ökat med 3.341 personer och Vision har nu 167.755 medlemmar.

-          En fråga som vi har arbetat intensivt med är de strukturella löneskillnaderna. Dessa löneskillnader drabbar många av våra medlemmar och innebär att alla de som jobbar i kvinnodominerade verksamheter tjänar mindre än de som jobbar i mansdominerade verksamheter, säger Annika Strandhäll, som också är ledamot i regeringens JA-delegation, Delegationen för jämställdhet i arbetslivet.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden. De representerar över 4.000 yrken, till exempel chefer, ingenjörer, personalvetare, socialsekreterare, ekonomer, präster, behandlingsassistenter, administratörer, medicinska sekreterare och tandsköterskor. Vision är Sveriges största fackförbund för chefer i offentlig verksamhet.

För fler kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 280 85 61

För ytterligare upplysningar:

Eva Spjuth, marknadsansvarig Vision, tfn 070 – 230 33 72

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.